Thursday, November 18, 2010

"ENDING BLENDS", GABUNGAN - SUKU KATA TERTUTUP (nd)


PART 3ckB :    “ENDING BLENDS (nd)”
BAB 3ckB   :  
GABUNGAN HURUF-HURUF KONSONAN (nd)
(DIJADIKAN SUKU KATA TERTUTUP)


Sekarang kita ubah deretan huruf-huruf konsonan ke bahagian hujung perkataan pula (penutup perkataan). Bunyi tiap konsonan tetap kedengaran bila digabungkan.

Beri perhatian ke atas bunyi huruf-huruf seperti /b/- /d/- /p/- /t/, /s/-/z/-/c/, /f/-/v/ dan lain-lain kerana kesilapan bunyi akan memberi kesan bila mengeja perkataan;

  • ..Dari manakah asalnya bunyi itu dikeluarkan? Rongga tekak? Rongga mulut? Rongga hidung? Paru-paru? Peti suara dan pita suara?
  • ..Kedudukan posisi dan bentuk bibir, gigi, gusi lelangit dalam dan luar, anak tekak, lidah, anak lidah dan sebagainya.
Walaubagaimana pun terdapat beberapa bunyi gabungan konsonan-konsonan yang tidak mengikut corak kumpulan ini, dimana bunyi asal huruf konsonan tersebut tidak kedengaran langsung kerana mengambil bunyi huruf lain, misalnya;
;
  •  /p/ + /h/ mengambil bunyi huruf konsonan /f. ("photo").
  • /g/ + /h/ mengeluarkan banyak bunyi berlainan yang tidak seragam, mengambil bunyi huruf /f/, /o/, /ow/ dan /k/. ("cough, dough, trough, hough")
Bagi bunyi-bunyi yang tidak mengikut corak kumpulan gabungan ini, akan dibincang dalam sesi-sesi akan datang. (Bahagian “Beyond Phonics”)
"ind" tidak disertakan dalam slide di atas kerana gabungan huruf konsonan-konsonan ini bila dicantum dengan huruf vokal /i/ akan memberi bunyi suku kata yang tidak seragam.

Misalnya dalam perkataan "wind" huruf vokal /i/ akan mengguna dua bunyi berlainan bila dicantum dengan 'nd' seperti dalam contoh perkataan-perkataan seperti;

  • "w ĭnd" = angin (vokal /i/ mengguna bunyi pendek.
  • "w īnd" = putar (vokal /i/ mengguna bunyi panjang.
SELAMAT MEMBACA 

No comments:

Post a Comment